سوره شمس واثبات حرکت وضعی زمین

ساخت وبلاگ

 

 یسبحون به معنی نوعی حرکت تکراری اتلاق میشود

 یسبحون به معنی نوعی حرکت تکراری اتلاق میشود که یک پدیده خلقتی استواربر هویت خلقتی خود آنرا بروز میدهد..اگر ما معنی این قبیل کلمات را از خود قرآن بیرون آوریم میتوانیم به منظور خداوند از کار برد این نوع کلمات برسیم.به این آیه توجه فرمائید .بعد از روشن شدن معنی یسبحون به بحث خود ادامه میدهیم.ایه 44

سوره اسرائ- تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالأَرْضُ وَمَن فِيهِنَّ وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ

بِحَمْدَهِ وَلَكِن لاَّ تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا- هفت آسمان (جو زمین

)وزمین و هر آنچه در آنها است تسبیح ذات پروردگار را میکنند وهیچ شیئ نیست مگر در حال تسبیح  حمد خدایند ولی شما تسبیح آنها را درک نمی کنید خدا همواره غفور وبرد بار است .آنچه از این آیه استنباط میکنیم تسبیح حرکت تکراری بر فطرتآفرینشی هر شیئ است.در آیه دقت کنیم جو زمین وخود زمین یک مجموعه بهم پیوسته است، یعنی کره زمین.سماوات السبع در کل کیهان فقط در زمین وجود دارد

که جو هفت طبقه آن است که کنار زمین آورده شده. اگر ما سموات سبع را طبقات بطلمیوسی بگیریم  که از نظر علم منسوخ شده راه را اشتباه رفته ایم ونمی توانیم مفهوم آیه را درک کنیم .این کلام قرآن را امروزه با روشن شدن موضوعات علمی مربوطه میتوان به آسانی درک کرد .بشرط این که خودمان را از تار عنکبوتی ذهنیاتگذشته رها سازیم وبا تفکر وتعقل وبر پایه علم روز به آیات متشابه نگاه کنیم تادریچه واقعیات قرآن بر ما گشوده شود.

اتم در درون خود حرکت تکرای دارد بین ذراتاتمی دائما نیروی هسته ای قوی وضعیف والکترومغناطیس وجاذبه در جریان است

واین جاری بودن را خداوند از آغاز خلقت جهان مادی در آنها جاعل (قرار داد) کرد.

الحَمْدُ لِلّهِ فاطِرِ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ جاعِلِ الْمَلائِکَةِ رُسُلاً أُولي أَجْنِحَةٍ مَثْني وَ ثُلاثَ وَ

رُباعَ يَزيدُ فِي الْخَلْقِ ما يَشاءُ إِنَّ اللّهَ عَلي کُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدير حمد وسپاس مخصوص

خداوند منبسط کننده کیهان است که در آن ملائکه را به عنوان پیام آور در آن قرار دادکه برخی دارای دو نیرو(قدرت) وبرخی سه وبرخی چهارنیرو بر اساس خواست وارادهخداوند این نیروها میتوانند در خلق آنها  افزایش یابد که خداوند بر کل شیئ قادراست .

به مقاله انبساط کیهان از نظر علم وقرآن مراجعه فرمائید..خداوند کیهان را که

باز کرد وبه زبان علمی کیهان به محض انبساط قوانین جاریه را در آن مستقر کرد وتمامی پدیده های جهان مادی درحرکت مستمر وتکراری هستند و به حرکتفطرتی خود استوارند. این حرکت در داخل اتم وسنگ وتمامی جانداران وبی جان،حیات، استمرار مرگ وزندگی ،چرخش هوا وباریدن باران وبسیاری از پدیده هایدرون جو زمین وزمین جریان دارد تجری و همه در حال تسبیح هستند در حرکتتکراری بر فطرت ذاتی خود واین معنی یسبحون است.هرکس یا شیئ که بر فطرتذاتی خود بدون تغییری قرار دارد امر خدا را انجام میدهد وتسلیم امر اوست واینحمد وستایش خدا است.خداوند با امر خود جهان مادی اعم از جاندار یا بی جان را

هدایت ومدیریت میکند.خلق وامر از هم جدا نیستند. : أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَالأَمْرُ-

 

اللَّيْلَ وَالنَّهَارحرکت وضعی زمین است که بجای کره زمین اورده میشود

 

بنابراین در ایه وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ-

ارض وخورشید وقمر را خداوند خلق کرد .ارض همان شب وروز است ،لیل

والنهارچرخش زمین است وهمه این ها حرکت وضعی دارند یعنی حرکت دور محورخود که دائما تکرار میشود .لیل ونهار هر حرکتی داشته باشند خورشید و ماه همهمان را دارند كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ-کل یعنی همه این ها که نام برده شده لیلونهارخورشید وقمر.آیا لیل ونهار حرکت انتقالی دارند که ما براساس تصورات ذهنیخود خورشید را به حرکت  انتقالی تاویل میکنیم.چه چیزی باعث میشود جلوی نورخورشید را بگیرد ویا آزاد بگذارد که نور آن به ما برسد .حرکت وضعی شب وروز است 

کسانی که میگویند خداوند در هیچ جای قرآن به حرکت زمین اشاره نکرده است بهاین آیه وایات اول سوره شمس که به آن هم میپردازیم توجه کنند .

برای روشن شدهآیات علمی ومهم اول سوره شمس تاایه 8 تمامی این آیات را مرور میکنیم.

سوره شمس واثبات حرکت انتقالی زمین

 

وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا- وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا- وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا- وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا- وَالسَّمَاء

وَمَا بَنَاهَا- وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا- وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا- فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا- قسم به خورشید

ونور افشانی ان-قسم به ماه که از (نور افشانی خورشید) تبعیت میکند وقسم بهروز که این نور را آشکار میسازد وقسم به شب که این نور را مپوشاند وقسم بهآسمان(آسمان که به این مجموعه تعلق دارد که همان سموات سبع است)وکسیکه آن را بنا کرد وبه هفت طبقه بالابرد) وقسم به زمین که آنرا گسترداند و قسم بهنفس وکسی که آن را سامان داد(نفس سلول اولیه حیات در زمان سویته که همه موجودات زنده از آن نشات گرفتند)همه این قسم ها بر میگردد به نفس واحده و سویته آن هنگامی که ملائکه به آنسجده میکنند.دراین مرحله از نفس واحده که سویته میشود خداوند در آن شالودهپرهیز کاری وبد کاری را نهادینه کرد. فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا – تمامی این آیات بهمپیوسته هستند .بریدن یک ایه وتفسیر آن به دلخواه خلاف مشی قرآن است .

شمس وضحاها مطلب مهم وعلمی در این دو کلمه ایه نهفته است که ابتدا به آن بپردازیم وسپس بحث را ادامه دهیم .قسم به خورشید ونور افشانی آن .نورافشانی خورشید زمانی است که اطراف را روشن میکند .خورشید خارج از جو زمین نورافشانی ندارد واطراف را نمی تواند روشن کند حتی در کره ماه فقط سطوحی که نورخورشید بر آن میتابد روشن است ودر سایه اجسام تاریکی مطلق است چرا؟ دلیلآن وجود ملکول های اکسیژن وگاز کربنیک ازت بخار آب وغیره در آسمان زمین استکه نور خورشید را منعکس میکنند وهمه جا روشن میشود ودر سایه وداخل اطاق

هم روشن است .برخورد نور خورشید با جو زمین باعث روشن شدن روز

میشود.خداوند به این پدیده باعظمت که شاهکار خلقت او است قسم یاد میکند وموضوع

 

 نور افشانی خورشید کلمه کلیدی بقیه ایات است

 

بحث ایه بر کلمه ضحاحا است وماه هم از نور افشانی خورشید پیروی میکند وروز کهاین نور افشانی را عیان میکند وشب که آن را میپوشاند. بنابراین شب وروز که حرکتوضعی زمین هستند نور خورشید را اشکار وپنهان میکنند .وخورشید ونور افشانی ان ثابت است .والسمائ وما بناها سمائ آسمان زمین است که باعث این نورافشانی شده وبه این مجموعه خورشید وماه وشب وروز تعلق دارد .اینجا برخی سمائ راکیهان ویا خارج از جو زمین میدانند که غلط است وبه سیاق ایات نمی خورد.ادامه آیات .وسپس به زمین میپردازد که آنرا میگستراند برای نفسی که میخواهد روی آن خلق کند وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا- گستراندن با توجه به آیات قبلی که شب وروز زمین را نام میبرد که تکراری است ویسبحون هستند معنی پهن بودن یا تخت بودن زمین نمی دهد .گستراندن معانی وسیعی دارد .خداوند برای خلقت حیات واولین تکسلولی آن زمین را دراختیار گذاشت، سفره بذل وبخشش خود را برای ایجاد حیاتاولیه روی زمین گستراند. وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا قسم به زمین هنگامیکه طحاها برایحیات میشود. سیاق آیه باید با والشمس وظحاها همخوانی داشته باشد .

پس مابرای خورشید هم بگوئیم خورشید نور است ،خیر خورشید ماده است که در شرایط نور افشانی قرار گرفته است  خورشید تا زمان معینی به نور افشلنی خود ادامهمیدهد

منبع نور افشانی خورشید تمام میشود يَجْرِى لِأَجَلٍۢ مُّسَمًّى- جریان دارد تا زمان مرگ ان در قیامت

 

وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا

 

معنی این آیه این است قسم به زمین وقتی گسترده میشود مانند والشمس وظحاحا کلمه طحاحا  وظحا حا از زمین وخورشید بروز میدهد .زمین به دلیل چرخش لیل ونهار بصورت کره است وچرخش دارد و برای در اختیار گذرداندن نعمت شرایط خلق حیات گستردانده میشود.

ما در فارسی میگوئیم فلانی سفره گسترده ای دارد .ما متاسفانه برای مفهومکلمات به تصورات ذهنی گذشتگان در هزار سال قبل برمیگردیم وهر آنچه آنها گفتهاند را وحی منزل میدانیم وفکر خود را برای تاویل آیات با علم روز بکار نمی گیریم.ماتحجر فکری داریم وباور نمی کنیم که چه صدمه ای به آیات قرآن وارد میکنیم.

 

اللّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لأَجَلٍ مُّسَمًّى يُدَبِّرُ الأَمْرَ يُفَصِّلُ الآيَاتِ لَعَلَّكُم بِلِقَاء رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ –رعد 2-

خداوند هفت جو زمین را بدون هیچگونه ستون قابل رویت بالا برد وسپس به مدیریت آن پرداخت وخورشید وماه را مسخر ساخت (تثبیت کرد) وهمه این ها تا زمان معینی به عمر خود ادامه میدهند واو امر خود را تدبیر میکندو آیات خود را این چنین بیان میکند تا به بازگشت بسوی او یقین داشته باشید.این وضعیت حرکتی مجموعه خورشید وماه بعد از استقرار وبالا بردن سمائ زمینهمچنان جریان دارد تا قیامت .حال چرا خداوند ابتدا رفع السموات را بیان میکند وپس از آن خورشید وماه را مسخر میکند.موضوع علمی بسیار مهم که باید در تاریخچه پیدایش زمین آن را جستجو کرد.به مقاله خلقت زمین از نظر علوم طبیعی و قرآن مراجعه فرمائید .به آیه 33

سوره یاسین هم نگاهی بیندازیم.

خورشید در محل استقرار خود جاری است


وَ الشَّمْسُ تجْرِى لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَالِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ وَ الْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتىَ‏ عَادَ كاَلْعُرْجُونِ الْقَدِيمِ لَا الشَّمْسُ يَنبَغِى لهَا أَن تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَ لَا الَّيْلُ سَابِقُ النّهارِ وَ كلُ‏ٌّ فىِ فَلَكٍ يَسْبَحُون‏.

برنامه ریزی خداوند با عزت ودانا برآن قرار گرفته که خورشید دروضعیت خود(محلاستقرار خود) جاری باشد و برای ماه هم منازلی برنامه ریزی کرده ایم تا به هلال باریکی (تشبیه به شاخه هلای درخت خرما) برسد نه خورشید راسزد که به ماه برسد ونه شب از روز سبقت میگیرد.همه در حرکت تکراری وفطری خودقرار دارند.خورشید در محل خودش حرکت استمراری  دارد واز آنجائیکه لیل ونها ر حرکتوضعی زمین هستند ودور محور زمین میچرخند ماه وخورشید هم دور وحور خود در جریانند.اگر بخواهیم ایه را اینطور ترجمه کنیم که همه در مدار خود در حرکتند با

حرکت وضعی زمین تطابق ندارد ،زیرا شب و روز مدار ندارند ودور محور میچرخند.لیل ونهار شمس وقمر از حرکت تکراری خود عدول نمیکنند وبر فطرت ذاتی خود استوارند.هر سه دارای حرکت یسبحون هستند براساس آیه حرکت هر سه بایدشبیه هم باشند. كلُ‏ٌّ فىِ فَلَكٍ يَسْبَحُون.آیه دیگری که به خورسید وماه اشاره داردراهم مرور میکنیم.

  

خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ بِٱلْحَقِّ ۖ يُكَوِّرُ ٱلَّيْلَ عَلَى ٱلنَّهَارِ وَيُكَوِّرُ ٱلنَّهَارَ عَلَى ٱلَّيْلِ ۖ وَسَخَّرَ ٱلشَّمْسَ وَٱلْقَمَرَ ۖ كُلٌّۭ يَجْرِى لِأَجَلٍۢ مُّسَمًّى ۗ أَلَا هُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْغَفَّٰار-

خداوند جو زمین وزمین رابه حق خلق کردشب را بر روز میپوشاند وروز را بر شب وخورشید وماه را مسخر کرد که همه تا زمان برنامه ریزی شده (تاقیامت) جاری هستند.جالب است که درتمامی این قبیل آیات زمین وماه و خورشید اورده میشود وقران بجای زمین لیل ونهار را می آورد.شب وروز چه موقع خلق شد.زمانی که اسمان زمین به سموات تبدیل شدو هفت طبقه جو زمین کامل وشفاف شد و روز وشب از هم بیرون آورده میشوند یکی پس از دیگری یعنی حرکت دورانی شب وروز به عبارتی زمین دور خود میچرخد.

بنابراین خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَبِٱلْحَقِّ ۖ يُكَوِّرُ ٱلَّيْلَ عَلَى ٱلنَّهَارِ وَيُكَوِّرُ ٱلنَّهَارَ عَلَى ٱلَّيْلِ.جو زمین خلق میشودوشب وروزبیرون آورده میشوند.

وَمِنْ آيَاتِهِ اللَّيْلُ وَالنَّهَارُ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ لَا تَسْجُدُوا لِلشَّمْسِ وَلَا لِلْقَمَرِ وَاسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَهُنَّ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ –لیل والنهار (زمین) وخورشید وماه از آیات خداوند هستند پس خورشید وماه را سجده نکنید وخداوند که خالق انها است را سجده کنید اگر از عبادت کننده ها هستید.در این آیه نیز به وضوح بجای زمین لیل والنهار آورده شده  چرا که ماهیت زمین بر حرکت وضعی آن قرار گرفته شده.با دید غلم جدید به آیات متشابه نگاه کنیم گوئی هم اکنون آیات نازل شده اند.-سید محمد تقوی اهرمی دیماه 1396

 

 

 

 

 

 


برچسب‌ها: حرکت وضعی زمین در قرآن, خورشید ونور افشانی آن ثابت است, لیل ونهار کره زمین است
نوشته شده توسط سید محمد تقوی اهرمی  | لینک ثابت |

رفع شبهات علمی قران توسط دکتر سها...
ما را در سایت رفع شبهات علمی قران توسط دکتر سها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1ahrami22e بازدید : 269 تاريخ : سه شنبه 24 بهمن 1396 ساعت: 23:16